vrijdag 19 augustus 2011

HOE DRAAI JE ONGEZIEN EEN SPEELFILM – ACHTER DE SCHERMEN 8 – ME AND MR JONES ON NATALEE ISLAND

Hoe draai je ongezien een speelfilm?

Dat was het grote probleem: We moesten “undercover” een speelfilm draaien, dus we konden niet met een grote crew op Aruba draaien.

Eigenlijk moesten we een zo klein mogelijke crew hebben. Die zich onopvallend als toeristen kon bewegen. En zo mogelijk razendsnel wegrijden, als we ergens ontdekt zouden worden.

Maar hoe doe je dat?  Een speelfilm zonder licht draaien? Ja, dat moest eigenlijk wel. 

Cameraman Joost van Herwijnen had gelukkig een oplossing, dankzij een nieuwe unieke camera, waarvan er toen maar 1 in Europa was:

Joost legt het uit, een beetje technisch verhaal, maar interessant omdat het zoveel voordelen heeft:

“De camera waar we op draaiden is een Sony SRW-9000. Hij was zo handig om verschillende redenen:
Een groot dynamisch bereik (= belichtingsspeelruimte), waardoor we onder de felle Arubaanse zon toch met weinig middelen de acteurs (vooral Hanna) er goed uit konden laten zien.

Normaliter heb je dan grote lampen en/of reflectieschermen nodig. We hebben qua licht alleen een ledlight, een bouwlamp en een gaslamp gebruikt. Dit was geweldig, omdat hoofd licht Emile Groenewoud daardoor ook andere taken op zich kon nemen. 

Omdat de camera op tapes (HDCAM SR) draait kon ik zorgeloos draaien zonder data-assistent omdat je geen data hoeft te kopiëren zoals bij de andere high-end camera's.

En omdat we op die tapes draaien hadden we de laagst mogelijke compressie, waardoor we in de nabewerking veel ruimte (mogelijkheden) hadden met de kleurcorrectie.

De camera had het vaak wel warm - hij gaf af & toe een waarschuwing - maar bleef gewoon werken. Zelfs op het heetst van de dag zonder schaduw.

Doordat de camera (toen nog) een 16mm chip had, kon ik met één zoomlens volstaan en kon ik de focus zelf doen. Daardoor konden we snel werken. Nu heeft de camera inmiddels een 35mm chip.

De camera is wel erg zwaar en groot, denkend aan de vliegtuigshots waar ik net geklemd tussen plafond en raam door een kiertje kon filmen.

Alle spullen pasten in één auto en we hadden een piepkleine crew waardoor we snel klaar stonden om te draaien.

Camalot was zo vriendelijk voor een spotprijs de set beschikbaar te stellen, ook als test om te kijken wat de camera aan kan”.

En zo konden we dus filmen met een mini-crew, die soms meer een SWAT-team was.

Maar toen we op Aruba kwamen, bleek er een grote verrassing, waar we totaal niet opgerekend hadden.


Hieronder op de foto's van de camera acteur Robert de Hoog, die ook meehielp...