woensdag 14 september 2011

HANNA VERBOOM’S GEHEIM – ACHTER DE SCHERMEN 20 – ME AND MR JONES ON NATALEE ISLAND

“Wat is het geheim van Hanna Verboom?”



Ik werd overvallen door deze allereerste vraag van Simone de Jong.

Simone ging het boek van de film schrijven.

En ze bleek een enorme fan van Hanna Verboom.

En ze moest “het geheim van Hanna” weten om het boek te kunnen schrijven, zei ze.

Wat is het geheim van Hanna Verboom?





Ik denk dat het geen geheim is dat ze een heel erg goede film-actrice is.

Film-acteren is een apart vak.

Sommige acteurs spelen de sterren van de hemel op toneel.

Maar op film komen ze veel magerder over.

Hanna komt geweldig op film over. “De camera houdt van haar”.

Dat betekent dat er iets extra’s gebeurt met haar als ze op beeld komt.



Er zijn veel voorbeelden van actrices, die nauwelijks opvallen in het dagelijks leven.

Maar als ze op film komen, dan gebeurt dat “bijzondere”.

Dat is soms oneerlijk tegenover andere actrices.

Ik deed ooit een film, en ik draaide het eerste shot met een bekende actrice.

Het was een langere scene, die ik in 1 shot wilde opnemen.

Maar de bekende actrice speelde voor geen krant.

We moesten haar “helpen”, door het shot op te delen in allerlei shots, zodat we er in de montage hopelijk nog wat van konden maken.

Het was ook nog een vreselijk voor de andere acteurs: hun spel ging achteruit, want ze moesten de slecht spelende actrice “helpen”.

Ik begreep er niets van: Deze actrice had echt in vele films gespeeld, en nog goed ook. Hoe kon dat nou?

De oude cameraman fluisterde me in mijn oor: “Wacht maar af”.

En inderdaad: Op de montagetafel gebeurde er een wonder:

De bekende actrice was geweldig! Ze speelde alle acteurs weg, je keek alleen maar naar haar.

Dat is de magie van “filmacteren.”

Hanna Verboom is EN een geweldige actrice EN een geweldige film-actrice.

Keer op keer bewees ze dat: Onder de moeilijke omstandigheden op Aruba bleef ze geconcentreerd, en bleef ze in elke nieuwe take steeds dieper zoeken naar extra lagen, die ze kon aanboren.

Als regisseur wil je niets liever, dan dat je acteur dat doet. En risico’s neemt om dieper in je personage te komen.

Hanna had daarbij een moeilijke rol:

Ze speelt een vrouw, die vanwege een bepaalde ervaring gekozen heeft om nooit meer persoonlijke relaties aan te gaan. NOTHING PERSONAL.

Om geld te verdienen heeft ze het beroep gekozen, wat perfect bij nothing personal past: Een (erg dure) escort girl.

Haar leven is voor de film begint perfect in balans: Ze doet haar werk op zeer exclusieve paradijselijke oorden, en verder is ze haar eigen baas:

Ze kan volstrekt doen wat ze wil, ze heeft geen enkele band met iemand, she’s her own boss.

Maar dan hoort ze dat ze niet lang meer te leven heeft.

Wat doe je dan?

Ga je in je eentje dood?

Ben je dan nog zo sterk, dat je in volstrekte eenzaamheid sterft?

Tijdens de film moest Hanna zich ontwikkelen van iemand, die nooit een relatie wilde, tot iemand die niet alleen wil doodgaan en iemand moet vinden met wie ze een echte intimiteit kan opbouwen.

Niet makkelijk voor een sterk, volstrekt zelfstandig personage, dat ineens kwetsbaarheid moet tonen, en toe moet geven dat ook zij warmte en genegenheid zoekt.

Hanna speelt deze ontwikkeling in haar personage echt geweldig.

“Maar wat is dan haar geheim?”

Ja, wat is Hanna’s geheim?

Ik vind haar een van de allerbeste filmactrices van Nederland.

En als mens vind ik haar echt fantastisch.

Daar is geen geheim.

In de film heeft Hanna een groot geheim.

En dat geheim leidt tot de doorbraak in de Natalee Holloway zaak.

Maar dat geheim kan ik hier niet vertellen.

Dan moet je donderdag 22 september om 14.30 uur komen kijken, op de open premiere, met een uniek optreden van Within Temptation, in de Utrechtse Schouwburg, zie HIER .

Of als je niet wachten: Vanaf vandaag is het boek overal verkrijgbaar.

Met het geheim van Hanna Verboom…